سلامتی بزرگترین نعمت است، قدرش را بدانیم!

کرج، خیابان 45 متری گلشهر

تلفن تماس : ۳۳۵۵۵۷۴۸-026

خانم دکتر رحیمی (متخصص زنان و زایمان و نازایی):

امروزه ورزش کردن در دوران بارداری نه تنها مفید تلقی می شود بلکه پزشکان معتقدند زنان باید فعال بمانند تا از بهتر و سالم تر بودن بارداری و زایمان اطمینان حاصل شود و احتمال دیابت حاملگی کاهش پیدا کند. انجام منظم ورزش در دوران بارداری، به حفظ سلامت، افزایش وزن در محدوده طبیعی، از دست دادن سریع تر وزن در دوران پس از زایمان، بهبود خلق، کاهش استرس و خواب راحت تر کمک می کند.

فوائد ورزش در بارداری:

ورزش بهترین راه برای زن باردار جهت حفظ قدرت و انعطاف و تحمل در روند آمادگی برای زایمان است و نیز در بازیابی وضعیت پس از زایمان موثر است.

ورزش به تسکین و بهبود عوارض شایع در حاملگی مثل افزایش شدید وزن، ورم دست و پا، گرفتگی پاها، ورید های واریسی، بی خوابی، خستگی شدید و یبوست کمک می کند.

ملاحظات پزشکی:

برای اطمینان یافتن از ایمنی ورزشی در حاملگی باید با پزشک مشورت شود. همچنین از انجام فعالیت هایی که خطر افتادن یا آسیب را افزایش می دهند اجتناب گردد و برنامه معمول ورزش در هر سه ماهه بارداری تعدیل شود. بطوریکه در سه ماهه اول از گرم شدن بیش از حد و بعد از سه ماهه اول از فعالیت هایی که در وضعیت خوابیده به پشت انجام می شود پرهیز شود. اغلب زنان باردار با زندگی غیر فعال و نشسته و کم تحرک معمولا زایمان های سخت داشته اند و زنانی که ورزش می کنند با زایمان های کوتاه تر و مداخلات کمتر و بهبود سریعتر بعد از زایمان مواجه میشوند. برخی از زنان به مراقبت بیشتری در حین ورزش نیاز دارند.

ورزش

در صورت وجود موارد زیر قبل از آغاز هر نوع ورزش باید با پزشک معالج مشورت شود:

۱- وجود سابقه تهدید به سقط

۲- وجود خطر زایمان زودرس در حاملگی

۳- جفت سر راهی

۴- بالا بودن بیش از حد و کنترل نشده فشار خون

۵- وجود خونریزی شدید

۶- حاملگی بیش از یک قلو

۷- وجود مشکلات طبی قلبی

۸- مشکل در کمر پا مفاصل لگن

توصیه های مهم :

۱- زنان باردار که قبلا فعالیت ورزشی منظم داشته اند، برنامه ورزشی خود را حفظ کنند.

۲- زنان بارداری که در طی حاملگی ورزش را آغاز می کنند باید به آهستگی فعالیت را شروع کنند و از زیاده روی پرهیز کنند.

۳-ورزش منظم بصورت ۳۰ دقیقه سه بار در هفته توصیه می شود.

۴- از گرم نشدن بیش از حد اطمینان حاصل شود.

۵- مصرف مایعات و آب کافی باشد.

۶-رژیم غذایی مناسب برای تامین کالری کافی توصیه می شود.

۷- بعد از سه ماهه اول از ورزش هایی که نیاز به خوابیدن به پشت دارند خودداری شود.

۸- قبل و بعد از ورزش حداقل پنج دقیقه تمرینات گرم کردن و سرد کردن انجام شود.

۹- لباس مناسب و کفش ورزشی پوشیده شود.