شانه یخ زده چیست و چه علائمی دارد

شانۀ یخ زده (منجمد شده)

شانه یخ زده بر مفصل شانه تأثیر می‌گذارد و یکی از چهار عضله ناحیه مفصل را درگیر می‌کند، سبب پارگی‌های خفیف و ایجاد درد می‌شود و بیمار در حرکت مفصل دچار مشکل می‌شود. ممکن است افرادی را دیده باشید که محدودیت حرکت در مفاصل شانه داشته باشند.

این بیماری بر اثر مشکلات مختلفی اتفاق می‌افتد؛ از جمله صدمات ورزشی در جوانان، زمین خوردن در افراد میان‌سال، استفاده از برخی داروها که سبب تخریب مفاصل و فشار روی عضلات و مفاصل اطراف آنها شده یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و تیروئید که سبب ایجاد یا تشدید بیماری می‌شوند.

شانه از سه استخوان تشکیل شده است؛ که شامل بازوی فوقانی (humerus)، تیغه شانه (کتف) و کولاربون (clavicle) است و همچنین دارای مفصل توپ و سوکت و بافت پیوندی‌ست که این بافت را در کنار هم نگه می‌دارد و کپسول شانه نام دارد. مایعی به نام مایع سینوویال باعث می‌شود مفصل بدون اصطحکاک حرکت کند. در این بیماری کپسول ضخیم و محکم می‌شود و همین عامل محدودیت شدید حرکت را در مفصل‌ها ایجاد می‌کند.

شانه یخ زده

علل ایجاد شانه یخ زده

علل این بیماری به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما بعضی از گروه‌ها بیشتر در معرض شانه یخ زده قرار دارند. این بیماری در اغلب زنان و در سنین بالای ۴۰ تا ۶۰ بیشتر دیده می‌شود. در ایجاد بیماری شانه یخ زده عوامل مختلفی نقش دارند؛ از جمله:

  • بی‌تحرکی شانه بر اثر آسیب یا شکستگی
  • دیابت
  • پارکینسون
  • سکته مغزی
  • پرکاری و کم‌کاری تیروئید
  • بیماری قلبی

تشخیص

پزشکان در کلینیک درد با معاینه جسمی بیمار و ناحیه‌های درد، از جمله بازو و شانه و بررسی علائم بیماری، شانه یخ زده را تشخیص می‌دهند. انجام تصویربرداری با اشعه ایکس یا رزونانس مغناطیسی (MRI) مشکلات ساختاری بیمار را مشخص می‌کند.

علائم

علائم اصلی شانه یخ زده، درد و سفتی شانه است که گاهی اوقات بیماران برای انجام کارهای معمولی مانند شانه‌ کردن مو یا بالابردن دست‌ها دچار مشکل می‌شوند. این درد در ابتدا برای بیمار گنگ بوده و محل درد به سختی مشخص می‌شود؛ اما بعد از مدتی به دلیل محدودیت‌هایی که این درد در شانه ایجاد می‌کند، بیماری مشخص می‌شود.

دردها ممکن است شدت زیادی داشته باشند و محدودیت حرکت ایجاد کنند؛ تا جایی که امکان حمل وسیله نیز برای فرد فراهم نباشد. به مرور زمان و با پیشرفت این بیماری، محدودیت همیشگی برای مفصل باقی خواهد ماند، ممکن است دردها برطرف شود؛ اما حرکات شانه مانند قبل نخواهد بود.

دیابت و شانه یخ زده

معمولا اختلالات در ناحیه شانه از جمله روتاتور کاف و شانه یخ زده در بیماران دیابتی مشاهده شده است. به طور کلی افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به شانه یخ زده قرار دارند؛ زیرا قند خون کنترل نشده بر کلاژن و پروتئینی که بافت همبند را می‌سازد تاثیر می‌گذارد.

شانه یخ زده

این بیماری سه مرحله دارد:

  • انجماد یا مرحله دردناک

در این مرحله به مرور زمان درد شانه بیشتر می‌شود و حرکت آن سخت‌تر می‌گردد. این مرحله ۶ تا ۹ هفته ادامه دارد.

  • منجمد

بیمار در این مرحله افزایش درد نخواهد داشت. حتی امکان دارد درد بیمار کم‌تر شود؛ اما شانه سفت می‌ماند و حرکت بیمار محدود می‌شود. این مرحله ۴ تا ۶ هفته ادامه دارد.

  • ذوب شدن

در این مرحله درد از بین می‌رود و شانه بیمار به حالت عادی برمی‌گردد؛ اما گاهی درد بیمار عود می‌کند. این مرحله ۶ ماه تا ۲ سال ادامه دارد.

ورزش

در شانه یخ زده برای جلوگیری از سفتی این عضوو کاهش درد بهتر است که بیمار ورزش‌هایی را انجام دهد که پزشک متخصص درد به او پیشنهاد می‌دهد. یکی از ورزش‌ها که برای درمان این بیماری مفید است، کشش بازوی متقاطع است. با نگه داشتن بازوی فوقانی سمت آسیب دیده، بازو را به آرامی در مقابل خود، زیر چانه بکشید. ۳۰ ثانیه نگه دارید. این عمل را به آرامی تکرار کنید.

کشش آونگ

بازوی آسیب دیده را به‌صورت عمودی آویزان کنید و دست سالم را روی میز قرار دهید، سپس بازویی که درد می‌کند را به قطر کم و دایره‌وار بچرخانید و به مرور این قطر و چرخش را افزایش دهید.

کشش حوله

با دو دست خود دو طرف حوله را گرفته و با بازویی که سالم است بازو و حوله را از سمت دیگر به سمت بازوی سالم بکشد. این کار را ۱۰ تا ۲۰ بار در روز انجام دهید.

شانه یخ زده

چه افرادی در معرض خطر این بیماری قرار دارند؟

افرادی که دچار بیماری تیروئید، بیماری خود ایمنی، دیابت، سکته و حمله قلبی هستند و همچنین افرادی که طی مدت طولانی بی حرکت بوده‌اند، در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به شانه یخ زده هستند.

اکثر بیماران مبتلا به این بیماری حدود ۴۰ تا ۶۵ سال سن دارند و همچنین خانم‌ها بیشتر از آقایان به این بیماری دچار شده‌اند. گاهی بسیاری از افراد بدون داشتن مواردی که ذکر کردیم به این بیماری مبتلا شده‌اند.

شانه یخ زده چه عوارضی دارد؟

این عارضه در طی طولانی مدت می‌تواند منجر به درد و سفتی شود و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت عدم درمان این عارضه می‌تواند تا چندین سال ادامه داشته باشد. حتی برخی با وجود درمان ممکن است علائم بیماری را برای طولانی مدت داشته باشند.

برای درمان شانه یخ زده به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتی که با توجه به علائمی که ذکر کردیم متوجه این بیماری شده‌اید بهتر است برای بررسی و درمان به متخصص درد مراجعه کنید تا درمان به موقع صورت گیرد.

درمان خانگی شانه یخ زده

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به دلیل درد در شانه نباید حرکتی در دست خود داشته باشند، باید تا حد امکان شانه و بازوی شما فعال باشد. همچنین استفاده از کمپرس سرد یا گرم در تسکین درد بسیار کمک‌ٰکننده هستند.

پماد برای شانه یخ زده

برای دریافت بهترین پماد برای تسکین این بیماری توصیه می‌شود با پزشک متخصص درد مشورت داشته باشید تا بهترین راهکار درمانی را برای شما در نظر بگیرد.

آیا امکان عود وجود دارد؟

برخی از افراد بدون درمان و خود به خود طی دو سال بهتر می‌شوند. اگر برای درمان جراحی انجام داده‌اید، باید برای چند هفته در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنید.

انجام فیزیوتراپی به جلوگیری از عود بیماری کمک می‌کند. در صورت عدم توجه به این نکته امکان عود شانه یخ زده وجود دارد.

آیا ممکن است برای همیشه باقی بماند؟

نگران نباشید این بیماری با گذشت زمان و با انجام برنامه درمانی به صورت کامل برطرف می‌شود. پروسه درمانی برای برخی از بیماران ممکن است شش تا نه ماه زمان بر باشد، اگرچه برای برخی ممکن است تنها طی مدت کوتاه‌تری درمان شود.

آیا درمان با زالو امکان پذیر است؟

یکی دیگر از روش‌های درمانی که برای برخی از بیماران موثر بوده زالو درمانی همراه با دیگر روش‌های طب سنتی است. با این حال توصیه می‌شود به پزشک متخصص درد برای درمان مراجعه کنید تا راهکارهای موثرتری برای شما در نظر گرفته شود.

آب درمانی برای شانه یخ زده

درمان اولیه برای این عارضه شامل مواردی از جمله استفاده از کمپرس آب گرم، ماساژ درمانی، آب درمانی به خصوص در استخر آب گرم، تمرینات ملایم و مصرف داروهای ضد التهابی است.

نتیجه

بیش از ۹۰ درصد افراد که به این بیماری مبتلا می‌شوند بعد از مدتی متوجه می‌شوند که با ورزش و تمرینات ساده می‌توانند این درد و بیماری را کنترل کنند و به مرور زمان علائم بهبود را ببینند اما یک شانه یخ زده معمولا ۳ سال برای بهبود زمان لازم دارد. علاوه بر مراقبت‌های قبل از وقوع چنین اتفاقی، پس از ایجاد این دردها باید به کلینک‌های درد مراجعه کرد.

درصورت نیاز باید تصویربرداری‌های لازم صورت گیرد. درمان‌های داروئی، فیزیوتراپی، استفاده از لیزر پرتوان برای مفصل شانه یخ زده، جهت کاهش التهابات انجام می‌گیرد. در افراد جوان و ورزشکار، برای‌ اینکه بیمار بتواند به شرایط قبل بازگردد و ورزش حرفه‌ای خود را مجددا شروع کند، حتی‌الامکان عمل جراحی توصیه می‌شود.

۲ دیدگاه‌ها

  • باسلام من یکسال نیم زایمان کردم سزارین اما از بعد بهوش امدنم دائم گردن درد کتف درد دارم جوری که کار روزانه ام رو مختل میکنم گاهی حس میکنم چیزی مثل مایع پشت کتف هام حرکت میکنه بعدش لمس میشه باید چیکارکنم مراجعه کنم باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاینتماس با بیمارستان