سلامتی بزرگترین نعمت است، قدرش را بدانیم!

کرج، خیابان 45 متری گلشهر، ارغوان غربی

تلفن تماس : ۳۳۵۵۵۷۴۸-026

مرکز فناوری اطلاعات بیمارستان مریم به منظور پشتیبانی از سیستم‌های سخت افزاری، نرم افزارها، مدیریت و امنیت اطلاعات بیمارستان توسط کادری مجرب متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، فعالیت می‌کند. مرکز فناوری اطلاعات بیمارستان به عنوان واحدی مجزا در راستای رسالت و اهداف مشخص از پیش تعیین شده بر تمامی امکانات و تجهیزات رایانه‌ای بیمارستان از مرحلۀ خرید، نصب، اجراء تا پشتیبانی نظارت کامل دارد.

حوزه‌های کاری واحد فناوری اطلاعات شامل سخت افزار، نرم افزار، شبکه، کلیۀ امور Active & Passive، امنیت، وب سایت، اینترنت ،اتوماسیون اداری و مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) می‌باشد.

 

اهم فعالیتها و وظایف پرسنل مرکز فناوری اطلاعات بیمارستان مریم عبارت است از:

وظایف در حوزه سخت‌افزار

  • بررسی نیازهای سخت‌افزاری واحدها و تشخیص و تعیین چگونگی رفع نیازها با استفاده از امکانات موجود و ارائه نظارت کارشناسی برای خرید یا سفارش خرید آنها
  • نصب و راه‌اندازی سخت‌افزار مورد نیاز کاربران و کارشناسان برای استفاده از نرم‌افزارهای طراحی شده
  • ارائه خدمات پشتیبانی فنی برای نگهداری و تعمیر تجهیزات و وسایل سخت‌افزاری به طور مستقیم از خدمات متمرکز یا خدمات فنی خارج از بیمارستان
  • تهیه، نصب و پشتیبانی کلیۀ تجهیزات فعال و غیرفعال
  • تهیۀ برچسب و شناسنامه فنی سخت‌افزار جهت کلیۀ سیستم‌ها و تشکیل پرونده جهت دسترسی سریع
  • سرویس دوره‌ای سخت‌افزار حوزۀ طبق فرآیند مربوطه
  • رفع اشکالات و موارد پیش آمده در هر سیستم و لوازم جانبی و نصب سیستم عامل و درایورها و…

IT در بیمارستانوظایف در حوزه شبکه

  • ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های جدید مورد نیاز (نیازسنجی شبکه، راهکارهای پیاده سازی، پیگیری اجرا و پیاده سازی و…)
  • مانیتورینگ ترافیک شبکه، عملکرد سرورها و ترافیک اینترنت مصرفی کاربران
  • نگهداری صحیح از کلیۀ تجهیزات شبکه، اعم ازActive و Passive  براساس استانداردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • ارائه راهکارهای نوین جهت ارتقاء شبکه
  • راه‌اندازی سخت‌افزاری سرورهای مور نیاز واحدها
  • راه‌اندازی ماشین‌های مجازی روی سرورهای سخت‌افزاری موجود و نگهداری و بروزرسانی ماشین‌های مجازی
  • پشتیبانی شامل رفع مشکلات احتمالی سرور و تهیۀ نسخ پشتیبان
  • ارتقاء سرورهای محلی به منظور بهینه‌سازی ارائه سرویس به کاربران
  • اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه، بنابه نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآیندهای موجود
  • برطرف نمودن اشکالات کاربران در استفاده از سرویس‌های شبکۀ بیمارستان طبق فرآیندهای موجود
  • حفظ امنیت فیزیکی محیط اتاق سرور، دما،UPS و …

 

وظایف در حوزه نرم افزار

  • مدیریت کنسول آنتی ویروس جهت افزایش امنیت سیستم‌ها و سرورهای مجموعه
  • پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
  • نصب سیستم عامل و نرم‌افزارهای کاربردی
  • نصب، راه‎اندازی و آموزش نرم‌افزارهای کاربردی تدوین شده
  • نصب، راه‌اندازی و آموزش کاربران و کارشناسان برای استفاده از نرم افزارهای پیاده سازی شده
  • ارائه خدمات پشتیبانی در زمینه نگهداری و رفع اشکال و به روز رسانی برنامه های نرم افزاری در دست اجرا
  • بررسی نیازهای نرم‌افزاری مورد نیاز واحدهای مختلف و ارائه نظارت مشورتی برای خرید یا سفارش خرید آنها
  • نظارت بر پشتیبان‌گیری دوره‌ای از داده‌های مهم مربوط به نرم‌افزارها
  • فراهم‌سازی بستر استفاده از منابع نرم‌افزاری شبکه از قبیل نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارهای مورد درخواست کاربران با درنظرگرفتن نیاز واقعی آنها جهت جلوگیری از ترافیک نرم‌افزاری در هر سیستم (قراردادن پکیج نرم‌افزارها در سرور)
  • نیازسنجی نرم‌افزارهای تحت شبکه حوزه مربوطه و ارائه مشاوره‌های لازم در این خصوص به مرکز در جهت تهیه، آماده‌سازی و ارتقاء نرم‌افزارهای مورد نیاز
  • ارتباط مستمر با شرکت‌های طرف قرارداد واحد و رفع اشکالات و نیازهای کاربران
  • ارائه مشاوره برای استفاده بهینه از نرم‌افزارها
  • رفع آلودگی‌های ویروسی به‌وجود آمده در کامپیوترها

فناوری اطلاعات در بیمارستان مریم

وظایف در حوزه  HIS

  • برنامه ریزی در جهت آموزش کل پرسنل بیمارستان و اعلام آن به مدیریت
  • آموزش موردی به پرسنل در بخشها و واحدها .
  • ارتباط بین بیمارستان و تیم نرم افزار در مورد خواسته ها و نیازهای مجموعه.
  • اعلام گزارش خرابی و نقص به شرکت پشتیبان و پی گیری رفع آن از طریق مدیر پشتیبانی شرکت.
  • نیاز سنجی سخت افزار مورد نیاز و پی گیری آن.
  • تهیه پشتیبان از بانکهای اطلاعاتی نرم افزار