افسردگی بعد از عمل اسلیو

افسردگی بعد از عمل اسلیو یکی از عوارض گزارش شده از سوی بیمارانی است که این عمل را انجام داده‌اند. با وجود اینکه بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی به دنبال چاقی، پس از جراحی لاغری درمان می‌شوند و زندگی بهتری را تجربه می‌کنند؛ اما احتمال افسردگی موقتی به دلیل تغییرات ایجاد شده وجود دارد.

تغییرات مهمی که در زندگی ایجاد می‌شود، باعث ایجاد دوره‌ای از افسردگی در افراد مستعد ابتلا به این عارضه خواهد شد. در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم، چه دلایلی باعث افسردگی بعد از عمل اسلیو می‌شود.

دلایل افسردگی بعد از عمل اسلیو

عواملی که می‌تواند در ایجاد این عارضه موقتی پس از جراحی تاثیرگذار باشد:

دیگر نمی‌توان غذا را برای رسیدن به آرامش میل کرد

بسیاری از افراد چاق غذا خوردن را تنها به عنوان تغذیه نگاه نمی‌کنند، آن را بهانه‌ای برای رسیدن به آرامش، بیرون رفتن با دوستان، رفع غمگینی خود و… می‌بینند.

زمانی که تحت عمل جراحی اسلیو قرار می‌گیرید، دیگر نباید هیچ یک از این بهانه‌ها را برای میل کردن غذا و پرخوری داشته باشید. علاوه بر این امکان ایجاد افسردگی به دنبال اختلال خوردن وجود دارد.

تلاشی که خودتان باید پس از جراحی داشته باشید

شاید تصور اغلب افراد از عمل اسلیو معده این است که تنها با انجام جراحی لاغری می‌توانند بدون هیچ تلاشی به وزن دلخواه خود برسند. مراقبت‌های توصیه شده و ورزش‌های پس از جراحی از دیگر فاکتورهای مهم لاغری پس از جراحی است.

علاوه بر این، این نکته را قبل از عمل در نظر داشته باشید که باید برای همیشه سبک زندگی خود را تغییر دهید تا همیشه با داشتن سبک زندگی سالم کاهش وزن خود را ثابت نگه دارید.

با وجود اینکه این جراحی بهترین روشی است که می‌تواند به شما در رسیدن به وزن ایده‌آل شما کمک کند تا مسیر لاغری برای شما هموار شود؛ اما در نهایت این شما هستید که باید مراقبت‌های پس از جراحی را انجام دهید، که این شرایط گاهی باعث افسردگی بعد از اسلیو معده می‌شود.

شل شدگی پوست پس از کاهش وزن رخ می‌دهد

بیشترین میزان کاهش وزن را طی یک سال اول تجربه می‌کنید. بسیاری از افراد به دنبال کاهش وزن زیاد، با توجه به سن و میزان خاصیت ارتجاعی پوست، دچار شل شدگی پوست می‌شوند.

این تصویر جدید از ظاهر خود می‌تواند باعث ایجاد افسردگی بعد از عمل اسلیو معده شود. اگر دچار شل شدگی زیادی شده‌اید، جای نگرانی نیست، می‌توانید برای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو، لیپوماتیک انجام دهید.

علت افسردگی بعد از اسلیو

تغییراتی در رژیم غذایی رخ می‌دهد

تغییرات هورمونی و رژیم غذایی که پس از جراحی چاقی رخ می‌دهد، می‌تواند باعث چالش سلامت روان شود. رژیم غذایی می‌تواند به‌طور مستقیم روی سطح سروتونین بدن تاثیرگذار باشد که باعث تغییر انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود.

کمبود ویتامین نیز عامل دیگری است که می‌تواند منجر به علائم خستگی و مشکلات روانی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود به رژیم غذایی که پس از جراحی برای شما در نظر گرفته‌اند، پایبند باشید تا تمامی مواد مغذی ضروری به بدن شما برسد.

آیا افسردگی بعد از عمل اسلیو جدی است؟

در صورتی که این شرایط ادامه‌دار باشد و برای درمان اقدامی نکنید، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی شود؛ چرا که بیماری‌های سلامت روان می‌تواند روی کنترل وزن، خواب و همچنین فعالیت‌های روزانه تاثیر بگذارد.

علاوه بر این افسردگی شما را در معرض عوارضی مانند بیماری قلبی، دیابت و… قرار می‌دهد. مراقبت پس از جراحی بسیار مهم است.

اگر علائم افسردگی را تجربه می‌کنید، حتما مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید تا به شما در رفع این عارضه پس از عمل کمک کند.

علائم افسردگی

از شایع‌ترین علائم افسردگی شامل مواردی از جمله سردرد، تغییر در اشتها، مشکل در خواب و تمرکز، احساس غمگینی، درد قفسه سینه و… احساس می‌شود. اگر شما پس از جراحی و در هر شرایطی این علائم را احساس می‌کنید، به دنبال بررسی و درمان باشید.

چگونه می‌توان از افسردگی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از افسردگی بعد از عمل اسلیو به این موارد توجه داشته باشید:

  • به اندازه کافی فعالیت داشته باشید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • انتظارات واقع بینانه از عمل داشته باشید.
  • در صورت نیاز به به روانپزشک مراجعه کنید.
  • قبل از عمل تحقیق کنید.

جلوگیری از افسردگی بعد از اسلیوداشتن انتظار واقع بینانه از عمل بسیار مهم است تا از تغییراتی که دارید، دچار شوک نشوید. اغلب افراد تصور می‌کنند که پس از جراحی بدون هیچ تلاش و تغییری، وزن کم می‌کنند.

باید بدانند که پروسه کاهش وزن تدریجی است و باید تغییراتی پس از عمل داشته باشند. این توضیحات به این معنی نیست که جراحی لاغری از جمله اسلیو و بای پس در لاغری چندان کمک کننده نیست.

با وجود اینکه جراحی بیش از هر روشی موثر است و بیماران می‌توانند بیش از ۸۰ درصد از اضافه وزن خود را کم کنند؛ اما نیاز به تلاش خود بیمار و ایجاد تغییراتی است که باید قبل از عمل از همه این موارد آگاهی داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاینتماس با بیمارستان