چند راهکار برای درمان ورم پا در بارداری

درمان ورم پا در بارداری
ورم پا در بارداری

ورم پا در بارداری، یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در این دوران تجربه می‌کنند. بدن خانم‌ها طی بارداری در حال تغییر است که برخی از این تغییرات منجر به ناراحتی و اذیت شدن خانم‌ها در بارداری می‌شود. 

عوامل مختلفی منجر به تورم پا و مچ پا در بارداری می‌شود. در شروع بارداری بدن مایعات زیادی را حفظ می‌کند. علاوه بر این، رحم در حال رشد به وریدها فشار وارد می‌کند که بازگشت خون به قلب مختل می‌شود. 

تغییرات هورمونی از دیگر موارد موثر در ایجاد چنین مشکلی است. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره خواهیم داد.

علت ایجاد ورم پا در بارداری چیست؟

تورم در قسمت‌های خاصی از بدن، بخش طبیعی از بارداری است. ورم به این دلیل رخ می‌دهد که بدن مایعات بیشتری تولید می‌کند تا به رشد جنین کمک کند. 

علاوه بر این گردش خون کُند می‌شود که به تجمع مایعات اضافه می‌کند. پا و مچ متورم می‌شود تا به رشد جنین کمک کند و در نهایت فشار بیشتری به رگ‌های قسمت پایین بدن وارد می‌شود.

علت ورم پا در بارداری
علت ورم پا در بارداری

تورم در پاها در مراحل آخر بارداری یا در سه ماهه سوم بسیار شایع‌تر است، به این جهت که جنین بزرگ‌تر است و فشار بیشتری به پاها وارد می‌کند. در خانم‌هایی که تورم در پاها را تجربه می‌کنند به این صورت است:

  • به‌تدریج ظاهر می‌شود.
  • در هوای گرم بدتر می‌شود.
  • در پایان روز علائم بدتر می‌شود.
  • زمانی که دراز می‌کشند یا پاها را بالا می‌آورند، تورم کاهش پیدا می‌کند.
  • تورم در هر دو پا برابر است.

چه راهکارهای درمانی برای درمان ورم پا در بارداری وجود دارد؟

همانطور که پیش از این گفتیم تورم مچ پا یا پا در بارداری بسیار شایع است و معمولا پس از زایمان برطرف می‌شود. با این حال مواردی جهت درمان نیز وجود دارد که در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  • پاهای خود را هنگام نشستن روی یکدیگر نیندازید، بهتر است که هنگام دراز کشیدن پاها را در ارتفاع نگه دارید.
  • به پهلوی چپ بخوابید، این حالت از خوابیدن فشار را از سیاهرگی که خون را از پایین بدن به قلب باز می‌گرداند، کمتر می‌کند. همچنین اگر در زیر پای خود بالش بگذارید، کمک بیشتری به گردش خون می‌کند.
  • ممکن است به شما پیشنهاد شود که جوراب‌های ساق بلند مانند جوراب شلواری در طی روز بپوشید.
  • روزانه فعالیت داشته باشید، فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، دوچرخه ثابت یا شنا کردن می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.
  • با این حال که تحقیقات کمی در این باره انجام شده است؛ اما، شواهد اینگونه است که راه رفتن یا ایستادن در استخر می‌تواند به‌طور موقت تورم را در بارداری کاهش دهد.
  • از ایستادن طولانی‌مدت خودداری کنید؛ زیرا این، حالت می‌تواند فشار را در پاهای شما را افزایش دهد و منجر به تورم بیشتر شود.
  • پاهای خود را برای افزایش جریان خون به قلب بالا ببرید.
  • هنگام خوابیدن زیر پای خود بالش بگذارید.
  • مصرف نمک را تا حد امکان محدود کنید.
  • باید بدن خود را هیدراته نگه دارید، اگر روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب مصرف کنید، از ایجاد آب اضافی در بدن جلوگیری می‌شود.
  • از مصرف کافئین خودداری کنید؛ چراکه، ادرارآور است، در واقع به این معنی که تولید ادرار را افزایش می‌دهد.
  • لباس‌های گشاد و راحت بپوشید.
  • از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید.
  • خود را خنک نگه دارید و از بیرون رفتن در هوای گرم خودداری کنید.
  • پاهای خود را برای بهبود گردش خون ماساژ دهید.
  • مصرف پتاسیم را افزایش دهید، در صورت عدم دریافت پتاسیم، این وضعیت بدتر می‌شود. مواد غذایی از جمله سیب زمینی با پوست، موز، اسفناج، ماست، عدس، ماهی سالمون و… حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم هستند.
از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید
از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

به‌طور کلی ورم پا در بارداری نیازی به مراجعه پزشک ندارد و با نکاتی که برای شما ذکر کردیم، می‌توانید تورم پا را تسکین دهید. با این حال در صورت مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک متخصص زنان کرج مراجعه کنید:

  • افزایش ناگهانی تورم در پاها
  • ایجاد تورم ناگهانی در دست‌ها و صورت یا اطراف چشم‌ها
  • سردرد شدید
  • تاری دید
  • احساس درد شدید زیر دنده یا در شکم به‌خصوص در سمت راست
  • حالت تهوع و استفراغ
  • با رعایت تمام نکات، تورم تسکین پیدا نمی‌کند.

علائمی که برای شما ذکر کردیم، می‌تواند نشانه پره اکلامپسی در بارداری باشد و خانم‌ها با پیشرفت این وضعیت باید فورا به پزشک مراجعه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *