برنامه و رژیم غذایی دوران بارداری

برنامه غذایی دوران بارداری

برنامۀ غذایی دوران بارداری، بخش مهمی از مراقبت‌های دوران بارداری را تشکیل می‌دهد. تغذیه در بارداری به این معناست که باید بدانیم از چه موادغذایی و به چه میزان استفاده کنیم. در دوران بارداری هر آنچه را که مادر می‌خورد و می‌نوشد، منبع اصلی تغذیۀ کودک اوست. به همین دلیل تغذیه و رژیم غذایی مادر در این دوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

در دوران بارداری توصیه به مصرف وعده‌های غذایی بیشتر و در عین حال سبک‌تر و کم‌حجم‌تر می‌گردد تا از گرسنگی و ضعف مادر جلوگیری شود. مادر باردار باید توجه داشته باشد که بیش از حد نیاز روزانه مواد غذایی استفاده نکند تا از اضافه وزن بیش از حد مجاز جلوگیری گردد.

تغذیۀ اصلی در دوران بارداری

مادر باردار در دوران بارداری به کلسیم، اسید فولیک، آهن و پروتئین بیشتری نیاز دارد. زنان در دوران بارداری نیاز زیادی به اسید فولیک دارند؛ زیرا اسید فولیک دارای ویتاین B است که در جلوگیری از نقص هنگام تولد در مغز و نخاع کودک مؤثر است. پزشک‌ها توصیه می‌کنند که حتی یک ماه قبل از بارداری، زنان اسید فولیک را به میزانی که پزشک برای آنها تجویز می‌کنند، مصرف شود.

مواد غذایی که شامل اسید فولیک هستند:

  • سبزیجات برگ سبز
  • غلات غنی شده یا غنی نشده
  • نان و ماکارونی
  • لوبیا
  • مرکبات

در دوران بارداری بیشتر به مصرف پنج گروه غذایی توصیه می‌شود:

۱- میوه

۲- سزیجات

۳- پروتئین بدون چربی

۴- غلات کامل

۵- لبنیات

در دوران بارداری هنگام مشاوره به زنان باردار توصیه می‌شود که نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات، یك چهارم آن را با غلات سبوس‌دار، یك چهارم آن با منبع پروتئین بدون چربی و در هر وعدۀ غذایی لبنیات مصرف کنند.

تغدیه در دوران باردرای

مواد غذایی مهم در رژیم غذایی دوران بارداری

رژیم غذایی زیر می‌‌تواند در افزایش سلامت مادر و جنین نقش به‌سزایی داشته باشد:

کربوهیدرات

 غلات منبع مناسبی از کربوهیدرات‌ها را تشکیل می‌دهند. برنج، سیب‌زمینی و نان منابع خوبی از کربوهیدرات هستند.

پروتئین

 پروتئین در برنامۀ غذایی دوران بارداری برای رشد جنین بسیار ضروریست. گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، حبوبات و به‌ویژه ماهی‌های رودخانه‌ای مانند قزل‌آلا و سالمون منابع غنی از پروتئین هستند.

کلسیم

مصرف سه فنجان از محصولات لبنی مانند شیر و ماست به رشد استخوان‌ها و دندان‌های جنین کمک به‌سزایی می‌کند.

مواد غذایی که شامل کلسیم هستند:

پنیر، آب میوه‌ها و غذاهای غنی شده از کلسیم، ساردین یا ماهی سالمون با استخوان، برخی از سبزیجات برگ سبز.

آهن

زنان باردار در دوران بارداری دو برابر زنان دیگر به آهن نیاز دارند. آهن منجر به تأمین خون می‌شود و به دنبال آن اکسیژن مورد نیاز کودک را تأمین می‌کنند. ‌کم‌خونی و فقر آهن خستگی بیشتر و افزایش خطر عفونت را به‌همراه دارد.

مواد غذایی که تأمین‌کننده آهن هستند شامل گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا خشک و نخود‌فرنگی، غلات غنی شده از آهن می‌شود.

میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات در برنامۀ غذایی دوران بارداری ضروری است، زیرا دارای منابع عمده‌ای برای تأمین ویتامین‌ها، ترکیبات مینرال و فیبر را تشکیل می‌دهد.

دانه‌ها

 مصرف دانه‌ها مانند بادام، گردو و پسته در بارداری کمک زیادی در تأمین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌کند و می‌تواند به‌عنوان یک میان وعدۀ سالم و مفید استفاده شود.

آب

 آب کمک می‌کند تا مواد غذایی مصرفی شما به جنین در حال رشد برسد، در دوران بارداری استفاده از ۴/۲ لیتر آب به طور روزانه توصیه شده است.

مکمل‌ها

 در مورد مصرف مکمل‌های غذایی در برنامۀ غذایی دوران بارداری از پزشک متخصص زنان یا مشاوره تغذیه راهنمایی بخواهید. در برخی موارد حتی با داشتن رژیم غذایی مناسب بارداری، باز هم استفاده از ویتامین‌های پریناتال ضروری خواهد بود.

رژیم غذایی در دوران بارداری

غذاهای نامناسب و مضر در دوران بارداری

در حالت کلی مصرف مواد غذایی که باعث افزایش وزن مادر در دوران بارداری شود، سلامت جنین و مادر به خطر می‌افتد.

کافئین

مصرف زیاد کافئین باعث کاهش وزن جنین در زمان تولد می‌شود که در آینده منجر به مشکلات تنفسی شده و همچنین خطر سقط جنین را به همراه دارد.

کافئین تنها شامل قهوه نیست بلکه می‌توان به نوشابه، نوشابه انژری‌زا، چای، شکلات اشاره کرد. حتی بعضی از داروها از جمله داروی سرما‌خوردگی و آنفوالانزا حاوی کافئین است که یک زن باردار باید با پزشک خود صحبت کند.

ماهی

ماهی منبع خوب پروتئین است و برخی از ماهی‌ها برای مادر و جنین بسیار مفید هستند؛ اما مصرف بیش از اندازه ماهی‌ای که دارای جیوه است، برای مغز کودک بسیار مضر است.

الکل

الکل در دوران بارداری بسیار برای مادر و جنین خطرناک است؛ زیرا الکل موجود در خون مادر مستقیما از طریق بند ناف به کودک منتقل می‌شود که باعث مشکلات جسمی و همچنین مشکلات یادگیری، رفتاری در نوزادان و کودکان می‌شود.

نتیجه

اگر در دوران بارداری مادر باردار تحت نظر پزشک خود باشد و تغذیه و رژیم‌درمانی و غذایی مناسبی داشته باشد در رشد و تولد کودک مشکلی نخواهند داشت. همچنین رژیم غذایی مناسب میتواند از بروز زایمان زودرس جلوگیری کرده و در نتیجه شانس زایمان طبیعی را افزایش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *