ورزش‌های بارداری

ورزش‌های بارداری

ورزش‌های بارداری

با توجه به صحبت‌های پزشکان متخصص زنان کرج در بیمارستان مریم 

امروزه ورزش‌های بارداری نه تنها مفید تلقی می‌شود بلکه پزشکان معتقدند زنان باید فعال بمانند تا از بهتر و سالم‌تر بودن بارداری و زایمان اطمینان حاصل شود و احتمال دیابت حاملگی کاهش پیدا کند. انجام منظم ورزش در دوران بارداری، به حفظ سلامت، افزایش وزن در محدوده طبیعی، از دست دادن سریع‌تر وزن در دوران پس از زایمان، بهبود خلق، کاهش استرس و خواب راحت‌تر کمک می‌کند.

فوائد ورزش در بارداری

ورزش بهترین راه برای زنان باردار جهت حفظ قدرت، انعطاف و تحمل در روند آمادگی برای زایمان است و نیز در بازیابی وضعیت پس از زایمان مؤثر است.

ورزش به تسکین و بهبود عوارض شایع در حاملگی مثل افزایش شدید وزن، ورم دست و پا، گرفتگی پاها، ورید‌های واریسی، بی‌خوابی، خستگی شدید و یبوست کمک می‌کند.

ملاحظات پزشکی

برای اطمینان از ایمن بودن ورزشی که زنان باردار در حاملگی انجام می‌دهند، باید با پزشک خود مشورت کنند. همچنین از انجام فعالیت‌هایی که خطر افتادن یا آسیب را افزایش می‌دهند اجتناب گردد و برنامۀ معمول ورزش در هر سه ماهۀ بارداری تعدیل شود. به‌طوری که در سه ماهۀ اول از گرم شدن بیش از حد و بعد از سه ماهۀ اول از فعالیت‌هایی که در وضعیت خوابیده به پشت انجام می‌شود پرهیز شود. اغلب زنان باردار با زندگی غیر فعال، نشسته و کم‌تحرک معمولا زایمان‌های سخت داشته‌اند و زنانی که ورزش می‌کنند با زایمان‌های کوتاه‌تر و مداخلات کمتر و بهبود سریع‌تر بعد از زایمان مواجه می‌شوند. برخی از زنان به مراقبت بیشتری در حین ورزش نیاز دارند.

ورزش‌های بارداری

در صورت وجود موارد زیر قبل از آغاز هر نوع ورزش باید با پزشک معالج مشورت شود:

۱- وجود سابقۀ تهدید به سقط

۲- وجود خطر زایمان زودرس در حاملگی

۳- جفت سرراهی

۴- بالا بودن بیش از حد و کنترل نشده فشار خون

۵- وجود خون‌ریزی شدید

۶- حاملگی بیش از یک قلو

۷- وجود مشکلات طبی قلبی

۸- مشکل در کمر پا مفاصل لگن

توصیه‌های مهم

۱- زنان باردار که قبلا فعالیت ورزشی منظم داشته‌اند، برنامه ورزشی خود را حفظ کنند.

۲- در زمان بارداری فعالیت باید به‌صورت آهسته باشد و زیاده‌روی نکنند.

۳-ورزش منظم به‌صورت ۳۰ دقیقه سه بار در هفته توصیه می‌شود.

۴- از گرم نشدن بیش از حد اطمینان حاصل شود.

۵- مصرف مایعات و آب کافی باشد.

۶-رژیم غذایی مناسب برای تأمین کالری کافی توصیه می‌شود.

۷- بعد از سه ماهه اول از ورزش‌هایی که نیاز به خوابیدن به پشت دارند، خودداری شود.

۸- قبل و بعد از ورزش حداقل پنج دقیقه تمرینات گرم کردن و سرد کردن انجام شود.

۹- لباس مناسب و کفش ورزشی پوشیده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *