پیاده‌روی در بارداری

پیاده روی در بارداری

پیاده‌روی بر سلامت مادر و جنین تاثیر می‌گذارد به این گونه که مادر باردار از نظر فیزیکی سالم و فعال می‌ماند و سلامت قلبی و عروقی و عضلات را تقویت می‌کند و وزن جنین را کنترل می‌کند و باعث می‌شود پروسۀ زایمان ساده و طبیعی باشد.

ویژگی‌های پیاده‌روی بر روی مادر باردار

  • دیابت بارداری، مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی)، استرس، درد، احساس ناراحتی، خستگی، گرفتگی عضلانی و احتمال تهوع صبحگاهی را کاهش می‌یابد.
  • احتمال زایمان طبیعی افزایش می‌یابد.
  • خواب راحت‌تری مادر باردار خواهد داشت.

شرایط پیاده‌روی

مادر بارداری که قبلا پیاده‌روی انجام نداده است بهتر است با ۱۵ تا ۳۰ دقیقه و سه روز در هفته شروع کند و سپس کم کم زمان آن را به ۶۰ دقیقه برساند. در حالت کلی مادر باردار می‌نواند ۱۵۰ دقیقه (دو ساعت و ۳۰ دقیقه) در هفته پیاده‌روی کند و این روال تا سه ماهۀ سوم ادامه دهد.

پیاده روی در بارداری

پیاده‌روی در سه ماهه اول بارداری

۱- عادت‌های پیاده‌روی معمولی خود را تغییر ندهید.

۲- استفاده از کفش‌های مناسبی که انحنای بدن و قوزک پاهایتان حمایت شود.

۳- در هوای گرم و مرطوب پیاده‌روی نکنید، زیرا باعث گرما‌زدگی می‌شود و برای جنین در حال رشد مناسب نیست.

پیاده‌روی در سه ماهۀ دوم بارداری

۱- با توجه به وضعیت راه رفتن خود از آوردن فشار بیش از حد بر پشتتان جلوگیری کنید.

۲- سرتان را صاف بگیرید، چانه خود را به صورت افقی بوده و باسن خود را دقیقا زیر شانه نگه دارید تا از خم شدن پشت خود جلوگیری کنید و مستقیم به مسیر روبه روی خود نگاه کنید.

۳- دست‌های خود را به‌طور هماهنگ با بدن و با ریتم پیاده‌روی خود حرکت دهید تا هم تعادل بدن را حفظ کنید و هم سرعت پیاده روی را افزایش دهید.

پیاده‌روی در سه ماهۀ سوم بارداری

۱- برنامۀ ورزشی خود را در همان مدت زمان قدیمی که به آن عادت کرده‌اید ادامه دهید.

۲- از پیاده‌روی دسته جمعی و یا پیاده روی در زمین‌های ناهموار که می‌تواند باعث آسیب به شما و خطر به زمین افتادن شما شود اجتناب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *