درمان ضعف بعد از اسلیو

ضعف بعد از اسلیو معده را بسیاری از افراد طی هفته‌ها و ماه‌های پس از جراحی تجربه می‌کنند. علت اصلی ضعیفی که بعد از جراحی احساس می‌کنید به دلیل کمبود مواد مغذی و خستگی ناشی از عمل جراحی است.

از علائم این عارضه پس از جراحی می‌توان به سرگیجه، سردرد و بی‌حالی اشاره کرد. در ادامه دلایل احتمالی که در احساس ضعف بعد از این جراحی لاغری نقش دارد برای شما ذکر خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: عوارض عمل اسلیو معده

عدم مصرف ویتامین کافی

در این مواقع پزشک انجام آزمایش‌هایی را به شما توصیه می‌کند تا هر گونه مشکلی که باعث بی‌حالی و ضعف شما شده باشد را شناسایی کند.

کمبود آهن

سطح پایین هموگلوبین که اکسیژن را به سلول‌ها، ریه‌ها و سراسر بدن می‌رساند.

کمبود ویتامین b12

کمبود این ویتامین باعث می‌شود که اکسیژن کافی به مغز نرسد.

کمبود ویتامین b1

در این مواقع انرژی کافی از کربوهیدرات‌ها تولید نمی‌شود. عوارض کمبود این ویتامین می‌تواند شامل افسردگی، از دست دادن حافظه یا حالت تهوع باشد.

حتما برای جلوگیری اینگونه عوارض مکمل‌هایی که پزشک برای شما توصیه کرده است مصرف کنید. ویتامین‌های تجویز شده بسیار ضروری بوده و غنی از مواد مغذی است.

ضعف بعد از اسلیو

عدم دریافت کالری کافی

کالری که از طریق غذا به بدن می‌رسانید انرژی لازم بدن را فراهم می‌کند. باید همان مقدار کمی از غذا را که میل می‌کنید سرشار از مواد مغذی باشد تا انرژی لازم بدن را فراهم کند.

باید اطمینان داشته باشید که کالری مورد نیاز بدن را از طریق غذاهای سالم مانند سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌ها، چربی‌های سالم، حبوبات و غلات سرشار از پروتئین دریافت می‌کنید.

گذراندن پروسه بهبودی

انرژی بدن بلافاصله پس از جراحی صرف بهبودی می‌شود. معمولا طی هفته اول پس از جراحی احساس ضعف و خستگی دارید که کاملا طبیعی است و بیشتر انرژی در حال صرف شدن برای بهبودی شما پس از جراحی است.

افسردگی

افسردگی یکی از دلایل اصلی احساس ضعف و خستگی بعد از جراحی لاغری است. اگر افسردگی پس از جراحی لاغری را تجربه می‌کنید با پزشک خود در میان بگذارید تا راهکاری برای درمان شما در نظر گرفته شود.

عدم نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی در هر شرایطی بسیار مهم است و می‌تواند روی حال عمومی شما تاثیر بگذارد.

همه افراد به راحتی نمی‌توانند به صورت یکجا بعد از اسلیو معده به دلیل کوچک تر شدن حجم معده آب بنوشند.

به همین دلیل باید به صورت مکرر اما جرعه جرعه آب بنوشید تا آب مورد نیاز بدن شما تامین شود. با نوشیدن آب کافی می‌توان به تنظیم عملکرد بدن از جمله هضم غذا و دفع سموم کمک کرد.

اگر بدن کم آبی داشته باشید عملکرد سخت‌تری از بدن خود خواهید داشت. بدن در این مواقع مجبور به صرف انرژی بیشتری است که در نهایت باعث احساس ضعف بعد از اسلیو می‌شود.

عدم مصرف پروتئین کافی

پروتئین مهم‌ترین بخش رژیم غذایی روزانه شماست. به بیماران توصیه می‌شود روزانه حداقل بین ۶۰ تا ۹۰ گرم پروتئین کافی مصرف کنند.

پروتئین را می‌توانید از طریق گوشت بدون چربی، حبوبات، لبنیات، محصولات پروتئینی و مکمل‌ها را دریافت کنید.

در نهایت توصیه ما به شما این است که رفع خستگی و ضعف بعد از اسلیو معده مصرف پروتئین را افزایش دهید.

جلوگیری از ضعف بعد از اسلیو

کمبود خواب یا خواب بیش از حد

خواب نقش بسیار مهمی در احساس خستگی و ضعف بعد از عمل دارد. باید با توجه به شرایط خود الگوی مناسبی برای خوابیدن داشته باشید.

اگر احساس می‌کنید که به دلیل کمبود خواب چنین حالتی دارد سعی کنید که هر شب کمی زودتر به رختخواب بروید. اگر بیش از حد می‌خوابید ممکن است نیاز باشد زودتر از خواب بیدار شوید.

انجام تمرینات ورزشی زیاد

گاهی برخی از افراد بیش از حد نیاز بعد از اسلیو ورزش می‌کنند. ورزش زیاد و عدم دریافت کالری مناسب در نهایت باعث احساس ضعف بعد از اسلیو می‌شود. باید تمریناتی با شدت کم طی دوره‌های طولانی انجام دهید.

علائم ضعف بعد از اسلیو

علائم مهمی که در این مواقع رخ می‌دهد به شرح زیر است:

سرگیجه

پس از جراحی لاغری برخی به دنبال افت قند خون، دچار سرگیجه می‌شوند. برای جلوگیری از این حالت باید در طول روز وعده‌های کوچک حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند حبوبات، غلات کامل و بلغور جو دو سر میل کنید.

اگر بعد از غذا خوردن احساس سرگیجه دارید باید در طول روز دفعات بیشتری غذا میل کنید، هر سه ساعت یکبار می‌تواند زمان مناسبی باشد.

علاوه بر این نوشیدن مایعاتی مانند آب و آبمیوه می‌تواند به ثابت نگه داشتن قند خون نیز کمک کند.

سردرد

سردرد از دیگر علائم رایج ضعف بعد از این جراحی لاغری است. این حالت معمولا به دنبال کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت و گرسنگی ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از سردرد توصیه می‌شود به اندازه کافی مایعات میل کنید. با مصرف یک رژیم غذایی متعادل با پروتئین کافی به هیدراته نگه داشتن و تامین انرژی بدن کمک می‌کنید.

هر زمان که احساس خستگی می‌کنید چند دقیقه استراحت کنید و به یک موسیقی آرامبخش گوش کنید.

یا چشمان خود را ببندید و بر تنفس خود تمرکز داشته باشید. در نهایت بسیار مهم است که هنگام احساس خستگی استراحت کنید و به خودتان فشار وارد نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاینتماس با بیمارستان