یوگا در بارداری

یوگا در دوران بارداری

یوگا در دوران بارداری یک تمرین برای بارداری است. این ورزش به‌طور خاص می‌تواند قبل از تولد به حفظ احساس خوب و آرامش در طول نه ماه زندگی به مادر باردار کمک کند. همچنین کلاس یوگا قبل از زایمان، یک راه عالی برای دیدار با دیگر مادران است.

یوگا به تنفس و آرامش کمک کرده، که به نوبۀ خود می‌تواند به خواسته‌های فیزیکی بارداری، زایمان، تولد و مادر شدن کمک کند. این ورزش ذهن و بدن را آرام می‌کند و باعث تسکین استرس فیزیکی و احساسی بدن شده که در طول بارداری نیاز است. در این مقاله قصد داریم به نقش یوگا در بارداری بپردازیم.

حمایت از تغییر بدن مادر

بدن ما همیشه در حال تغییر است؛ اما در دوران بارداری، بدن با سرعت بیشتری این تغییر را تجربه می‌کند. تمرین یوگا قبل از زایمان برای حمایت از تغییراتی که در بدن مادران باردار اتفاق می‌افتد، طراحی شده است.

آمادگی عضلانی

یوگا قبل از زایمان بخش‌های مختلف بدن را از جمله کف لگن، ران و عضلات هسته شکمی برای فرآیند تولد آماده می‌کند.

یک عضلۀ مناسب دارای تعادل بین طول و قدرت است؛ نه خیلی شُل و نه خیلی سفت. ساخت و نگهداری تناسب عضله در دوران بارداری با یوگا، می‌تواند به کاهش درد در نُه ماه کمک کند و کلید اصلی برای بازگشت به حالت قبل از زایمان باشد.

آماده‌سازی برای فرآیند زایمان

مادران با انجام یوگا در دوران بارداری می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که بدن برای زایمان باز خواهد شد. زمانی که می‌ترسیم بدن منقبض می‌‎شود به این انقباض چرخۀ ترس-تنش-درد می‌گویند. یوگا در دوران بارداری می‌تواند بدن را از طریق ذهنی و تنفسی برای زایمان آماده کند.

یوگا در دوران بارداری

برقراری ارتباط با جنین

یکی از بهترین مزایای یوگا، زمان است. زمانی که باید بر خودتان تمرکز کنید. یوگا فرصتی را فراهم می‌کند که مادر با نوزاد رو به رشد در داخل ارتباط برقرار کند. مادر هر لگد و لرزش نوزاد را حس می‌کند، خواسته‌ها و افکار مادر به کودک ارسال شده و بر رشد نوزاد تاثیرگذار است.

بارداری سالم‌تر

تحقیقات ثابت کرده است احتمال تولد نوزاد سالم برای مادران سالم بیشتر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ روی گروهی از زنان باردار نشان داد در زنانی که به‌طور مرتب تمرینات یوگا انجام می دهند، احتمال زایمان زودرس و نوزاد با وزن پایین، کمتر از زنانی است که این تمرینات را انجام نمی‌دهند.

دیدار با مادران دیگر

یک تفاوت اساسی بین کلاس یوگا پیش از تولد و کلاس تناسب اندام طبیعی وجود دارد؛ که همه مادران باردار در یکجا هستند. جنبۀ اجتماعی انجام یوگا برای مادران مفید است، زیرا فضای امن و حمایتی را فراهم می‌کند تا مادران به نیازهای بارداری خاص خود برسند.

داشتن یک شبکۀ پشتیبانی قوی در این زمان برای سلامتی مادر ضروری است، مخصوصاً زمانی که در طول بارداری با چالش‌های مشابه مواجه می‌شوند. یوگا این محل را برای برقراری ارتباط فراهم می‌کند.

مزایای کلی یوگا

  • بهبود خواب
  • کاهش استرس
  • افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و استقامت
  • کاهش درد کمر
  • کم کردن حالت تهوع
  • کاهش سندرم تونل کارپ
  • پیشگیری از سردرد
  • کاهش خطر زایمان زودرس

علاوه بر مزایای ذکر شده، مطالعات نشان داده است بین یوگا در بارداری و کاهش عوارض ناشی از پرفشاری خون ارتباط وجود دارد.

یوگا در دوران بارداری

چه اتفاقی در کلاس یوگا در دوران بارداری رخ می‌دهد؟

اتفاقاتی که در کلاس‌های یوگا در دوران بارداری می‌افتد به‌طور معمول شامل موارد زیر می‌شود:

تنفس

مادر تشویق خواهد شد تا به آرامش و تنفس عمیق از طریق بینی تمرکز کند. تکنیک‌های تنفس یوگا قبل از زایمان ممکن است به کاهش یا کنترل تنگی نفس در دوران بارداری کمک کند.

کشش

مادر باردار از طریق حرکات کششی قسمت‌های مختلف بدن خود مانند گردن و پشت به بدن انعطاف می‌دهد.

تمدد اعصاب

در پایان هر کلاس یوگا، مادر عضلات خود را استراحت خواهد داد و ضربان قلب استراحت و ریتم تنفسی را بازسازی می‌کند. ممکن است به گوش دادن تنفس خود، توجه به احساسات یا تکرار کلمه برای ایجاد حالت خودآگاهی و آرامش درونی، تشویق شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *