علت تنگی نفس بعد از اسلیو معده

تنگی نفس بعد از عمل اسلیو معده

تنگی نفس بعد از اسلیو معده یکی از عوارض گزارش شده از سوی افرادی است که جراحی لاغری انجام داده‌اند. دلایل مختلفی در ایجاد این حالت وجود دارد که در ادامه به بررسی این مورد می‌پردازیم و دلایل احتمالی را برای شما توضیح می‌دهیم.

به‌طور کلی به این نکته توجه داشته باشید که پزشک در خصوص هر عارضه احتمالی آگاهی دارد و اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان انجام می‌دهد.

آیا بعد از عمل اسلیو معده تنگی نفس رخ می‌دهد؟

با توجه به آمارها و مشاهداتی که در خصوص نتایج بعد از عمل وجود دارد، بسیاری از افراد نه تنها تنگی نفس بعد از اسلیو معده را تجربه نکرده‌اند، بلکه با کاهش وزن تنفس بهتری پس از بهبودی بیماری‌هایی مانند آپنه خواب را داشتند.

اما گاهی برخی موارد باعث تنگی نفس موقت بعد از اسلیو می‌شود که به صورت موقتی است. اگر در این شرایط دچار نگرانی می‌شوید، می‌توانید با پزشک معالج خود در میان بگذارید تا راهکاری برای شما در نظر گرفته شود.

علت تنگی نفس بعد از اسلیو معده چیست

عواملی که می‌تواند در ایجاد تنگی نفس پس از این جراحی لاغری نقش داشته باشد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

بیهوشی

استفاده از برخی از داروهای بیهوشی باعث ایجاد عوارضی مانند حالت تهوع، تنگی نفس، سرگیجه و احساس خستگی می‌شود. در واقع بسته به نوع داروی بیهوشی که برای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما علائم متفاوتی را تجربه می‌کنید.

داروی بیهوشی که به صورت استنشاقی باشد، بیشتر احتمال تنگی نفس وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله افسردگی بعد از عمل اسلیو را مطالعه کنید.

درمان تنگی نفس بعد از عمل اسلیو

عدم تحرک بعد از عمل

کم تحرکی و عدم فعالیت، ظرفیت ریه را کاهش می‌دهد و در نهایت باعث بروز علت تنگی نفس بعد از اسلیو معده می‌شود. به همین دلیل است که پزشک پس از عمل به بیمار توصیه می‌کند از همان روز‌های ابتدایی بعد از جراحی فعالیت کنند.

همانطور که می‌دانید جراحی اسلیو به روش لاپاراسکوپی و بسته انجام می‌گیرد و بیمار همانند عمل‌های جراحی باز نیاز به استراحت و گذراندن دوران نقاهت طولانی مدت ندارد.

بنابراین می‌توانید پس از گذراندن مدت کمی از عمل فعالیت‌های روزانه را داشته باشید و همچنین به فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی بپردازید.

برخی از عوارض اسلیو معده

برخی از عوارض اسلیو معده که به دنبال عدم مراقبت‌های لازم و انتخاب پزشک غیر متخصص رخ می‌دهد مانند لخته شدن خون، نشتی معده و عفونت‌های ناشی از جراحی می‌تواند باعث بروز علت تنگی نفس بعد از اسلیو معده شود.

برای جلوگیری از اینگونه مشکلات حتما در انتخاب پزشک خود و تجربه‌ای که دارد، توجه داشته باشید. قطعا پزشکی که مهارت بالایی در این زمینه دارد، چنین مشکلاتی رخ می‌دهد.

ناشی از چاقی

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم اگر به دلیل چاقی دچار تنگی نفس هستید، ممکن است پس از عمل نیز این حالت تا زمانی که وزن شما کاهش پیدا کند، ادامه داشته باشد. اگر به دلیل چاقی دچار این عارضه هستید، حتما برای بررسی و آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

استرس

بسیاری از افراد پس از تصمیم از انجام عمل جراحی دچار استرس زیادی می‌شوند و در موارد شدید باعث بروز حملات پانیک خواهد شد.

این حالت باعث ایجاد تنگی نفس بعد از اسلیو معده در فرد می‌شود. گاهی این استرس و اثرات ناشی از آن می‌تواند تا پس از عمل نیز ادامه‌دار باشد و تنگی نفس را تجربه کنید.

علت تنگی نفس بعد از اسلیو

نکاتی که برای پیشگیری و درمان وجود دارد

پزشک نکات و دستورالعمل‌هایی را برای مراقبت‌های بعد از جراحی برای شما در نظر می‌گیرد که عمل به آن موارد بسیار مهم است.

پزشک توصیه به انجام این موارد از جمله مصرف داروهای تجویزی، افزایش تدریجی فعالیت بدنی و… می‌کند. با رعایت این موارد می‌توان انتظار داشت که پیشگیری یا درمان پس از اسلیو را انجام دهید.

از مواردی که پزشک توصیه می‌کند به شرح زیر است:

تمرین تنفس عمیق

اگر تنفس عمیق را تمرین کنید، به افزایش ظرفیت ریه کمک می‌کند. انجام مکرر تنفس صحیح می‌تواند به رفع این عارضه بعد از عمل کمک کند.

توانبخشی ریه

توانبخشی شامل برنامه‌هایی از جمله ورزش و آمورزش‌هایی برای کمک به بهبود عملکرد ریه است و به رفع تنگی نفس بعد از عمل کمک می‌کند.

رفع استرس و اضطراب

در صورتی که دچار استرس هستید، می‌توانید از خانواده یا دوستان خود کمک بگیرید یا برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

همچنین انجام مواردی مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق می‌تواند در کنترل این حالت به شما کمک کند. با مراجعه به پزشک می‌توانید تکنیک‌های بیشتری برای کنترل استرس در نظر داشته باشید.

حفظ وزن نرمال

پس از جراحی لاغری شما به تدریج کاهش وزن را تجربه می‌کنید که می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات تنفسی کمک کند.

برای حفظ وزن نرمال به رعایت و مراقبت‌های پس از جراحی مانند رژیم بعد از اسلیو معده که پزشک برای شما در نظر گرفته و انجام فعالیت‌های بدنی توجه داشته باشید.

هیدراته نگه داشتن بدن

نوشیدن مقدار آب کافی در طول روز به پاکسازی ریه و در نتیجه تنفس بهتر کمک می‌کند. به‌طور کلی برای رفع مواد زائد از بدن خود باید همیشه به مقدار کافی آب بنوشید.

خودداری از مصرف سیگار

مصرف سیگار یکی از دلایل اصلی ایجاد تنگی نفس بعد از اسلیو معده است و باعث اختلال در روند بهبودی پس از عمل می‌شود. اگر سیگاری هستید، به شما توصیه می‌شود که به تدریج مصرف آن را کم کرده و در نهایت ترک کنید.

دلایل تنگی نفس بعد از عمل اسلیو

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تمامی مراقبت‌های پس از عمل را انجام داده‌اید و احساس می‌کنید که وضعیت شما روز به روز بدتر می‌شود، نیاز به بررسی توسط پزشک دارد. چرا که بدتر شدن تنگی نفس می‌تواند ناشی از مشکل جدی به نام آمبولی ریه باشد که نیاز به درمان فوری خواهد شد.

 بیشتر بخوانید: دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده چقدر است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاینتماس با بیمارستان