مراقبت‌های تغذیه‌ای کودکان در مقابله با بیماری کووید-۱۹

برنامه غذایی روزانه کودک
مراقبت‌های تغذیه‌ای در برابر ویروس کرونا

ویژه کودکان ۲ تا ۵ سال:

۱. در برنامه غذایی روزانه کودک از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید.

برای تامین رشد، تکامل، حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک در برابر ابتلا به بیماری‌های عفونی از منابع غذایی ویتامین A و پیش‌ساز آنها، یعنی بتاکاروتن و ویتامین C در تهیه غذای اصلی کودک مانند انواع سوپ، آش و خورش یا به عنوان میان وعده استفاده کنید.

۲. روزانه از صبحانه سالم و مغذی برای کودکان استفاده کنید.

صبحانه یکی از وعده‌های اصلی غذایی است. کودکانی که روزانه صبحانه سالم مصرف نکنند، به دلیل کمبود دریافت انرژی و مواد مغذی در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه خواهند بود.

۳. روزانه از گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغز دانه‌ها در برنامه غذایی کودک خود استفاده کنید.

استفاده روزانه از گروه گوشت و جانشین آنها شامل انواع گوشت‌ها، انواع حبوبات، تخم مرغ و انواع مغزهای بدون نمک به عنوان منابع حاوی پروتئین، آهن و روی، سیستم ایمنی بدن کودک در برابر ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی را تقویت می‌کند.

۴. میان وعده‌های غذایی سالم را در برنامه غذایی روزانه کودک در نظر بگیرید.

کودکان باید برای تامین بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیازشان علاوه بر سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام، روزانه یک یا دو میان وعده مغذی دریافت کنند. 

میان وعده‌های غذایی مناسب و دارای ارزش تغذیه‌ای، ضمن تامین بخشی از نیازهای تغذیه‌ای کودکان به شکل‌گیری عادت‌های غذایی سالم در طول زندگی کمک می‌کند.

۵. از دادن نوشیدنی‌های شیرین به کودکان تا حد امکان خودداری کنید.

سالم‌ترین و ارزان‌ترین نوشیدنی، آب سالم است. سعی کنید تا حد امکان از مصرف انواع نوشیدنی‌های زیر خودداری کنید:

  • نوشیدنی‌های شیرین شده
  • چای شیرین
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • آبمیوه‌های صنعتی و حاوی قند افزوده
  • شیرهای طعم‌دار

۶.  مکمل ویتامین D را بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی به کودک بدهید.

با توجه به نقش ویتامین D در رشد استخوانی و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک در برابر ابتلا به بیماری‌های عفونی، ضمن گنجاندن منابع غذایی آن در برنامه غذایی کودک، هر دو ماه یکبار، یک مکمل ۵۰۰۰۰ هزار واحدی ویتامین D به کودکان ۲ تا ۵ سال بدهید.

۷. برای حفظ سلامتی کودکان، آنها را به انجام فعالیت بدنی تشویق کنید.

کودکان زیر ۵ سال در شرایط عادی، روزانه سه ساعت و در زمان قرنطینه در منزل باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند.

ویژه کودکان زیر دو سال:

۱.  در دو سال اول زندگی، کودک خود را با شیر تغذیه کنید.

به دلیل نقش حفاظتی شیر مادر در مقابل ابتلا به عفونت‌ها، شیرخواران باید در شش ماه اول تولد، تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشند.

۲. در برنامه غذایی روزانه کودک از انواع میوه و سبزی‌ها استفاده کنید.

با توجه به نقش ویتامین‌های A و C در حفظ سلامت، رشد، تکامل و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک در برابر ابتلا به بیماری‌های عفونی از منابع غذایی ویتامین A و پیش‌ساز آنها، یعنی بتاکاروتن و ویتامین C در تهیه غذای تکمیلی کودک مانند انواع پوره، سوپ، آش و خورش یا به عنوان میان وعده غذایی استفاده کنید.

۳. از گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغز دانه‌ها در برنامه غذایی روزانه کودک استفاده کنید.

استفاده روزانه از گروه گوشت و جانشین‌های آن شامل انواع گوشت‌ها، انواع حبوبات مانند عدس و ماش، تخم مرغ (سفیده و زرده) و انواع مغزهای بدون نمک به شکل پودر شده، به عنوان منابع حاوی پروتئین، آهن و روی، سیستم ایمنی بدن کودک را در برابر ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی تقویت می‌کند.

۴. از میان وعده‌های غذایی سالم در برنامه غذایی روزانه کودکان استفاده کنید.

کودکان باید برای تامین بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیازشان روزانه یک یا دو میان وعده غذایی دارای ارزش غذایی مناسب مصرف کنند. 

برای کودکان هفت یا هشت ماهه می‌توان از پوره سبزی‌ها یا پوره میوه‌های رسیده و نرم‌شده بین وعده‌های غذایی استفاده کرد.

برای کودکان ۹ تا ۱۱ ماهه می‌توان از هویج یا کرفس به صورت قطعات بسیار کوچک پخته شده یا میوه‌های رسیده نرم شده به عنوان میان وعده استفاده کرد. 

برای کودکان ۱ تا ۲ سال باید از میان وعده‌های مغذی مانند انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر پاستوریزه، ماست، نان، پنیر کم نمک و خرما استفاده شود.

۵. از دادن نوشیدنی‌های شیرین به کودکان تا حد امکان خودداری کنید.

آب آشامیدنی سالم، ارزان‌ترین و سالم‌ترین نوشیدنی است. سعی کنید تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده، چای شیرین، نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی و شیرهای طعم‌دار خودداری کنید.

۶. برای حفظ سلامتی کودکان، آنها را به انجام فعالیت بدنی تشویق کنید.

کودکان زیر دو سال در شرایط عادی روزانه سه ساعت و در زمان قرنطینه در منزل باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند.

۷. مکمل ویتامین A، D و آهن را به‌طور صحیح و مرتب به کودک بدهید.

از سه تا پنج روزگی تا پایان ۲۴ ماهگی، به کودک خود به میزان ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D و ۱۵۰۰ واحد بین المللی ویتامین A بدهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *