ارتقای تغذیۀ سالم در کودکان

اوایل کودکی (۴-۱ سالگی)

در این مقاله به نکات مهمی، پیرامون تغذیۀ سالم برای کودکان اشاره می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، تغذیۀ مناسب در اوایل کودکی موجب ارتقای رشد طبیعی نوزاد می‌شود.

کودک پس از آنکه سال اول زندگی را طی می‌کند، سرعت وزن‌گیری در او آهسته‌تر می‌شود. در این دوران اشتهای کودک کمتر شده و بایستی، با مصرف غذاهای پرکالری (مثل غذاهایی که آب کمتری دارد) میزان کالری و انرژی مورد نیاز بدن کودک را جبران کنیم.

انتخاب مقادیر مناسب غذا و ایجاد تنوع غذایی برای کودکان بسیار با اهمیت است. چون که آنها غذاهای جدید با طعم و مزه‌های مختلف را دوست دارند.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای

۱-  روزانه ۳ وعده غذای اصلی به‌همراه ۲ تا ۳ میان وعده توصیه می‌شود.

۲- رژیم غذایی باید حاوی نوشیدنی‌ها و غذاهای مغذی از گروه‌های اصلی غذایی باشد.

۳- مصرف چربی‌های اشباع و ترانس، کلسترول، شکر و نمک محدود شود.

۴- انتخاب محل مناسب برای تغذیۀ کودک مهم است. (به‌طور مثال کودک در ماشین نباید تغذیه شود، زیرا اگر خفگی پیش آید، کنار کشیدن ماشین در ترافیک برای در آوردن غذا، مشکل‌ساز می‌شود.)

*یکی از نگرانی‌های مهم تغذیه‌ای در این سن، خطر خفگی یا آسپیره کردن غذاست. در این سن نباید از بادام‌زمینی، آدامس، پاپ‌کورن، چیپس، برش‌های گرد سوسیس، انگور درسته، شیرینی سفت، قطعات بزرگ میوه و گوشت سفت استفاده شود.

همچنین برای کاهش خطر خفگی در کودک نوپا، بایستی کودک در هنگام تغذیه در حالت نشسته قرار گیرد.

مادران گرامی توجه داشته باشید که دوست داشتن فقط ۱ یا ۲ نوع غذا و امتناع از بعضی غذاها، از رفتارهای طبیعی کودکان است. در اغلب کودکان، این رفتارها پیش از سن مدرسه از بین می‌رود به شرط آنکه والدین صبور باشند و به عرضۀ غذاهای جدید و آشنا ادامه دهند.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که اگر به کودک اجازۀ همکاری در تهیۀ غذا را بدهید، غذاهای جدید را راحت‌تر و بهتر می‌پذیرد.

متأسفانه برخی والدین، به‌محض آنکه می‌بینند کودک نوپایشان بیش از خوردن غذا، آن را بررسی می‌کند، سریعا ناراحت و آشفته می‌شوند. در حالی که این رفتار کودک، نشانۀ کنجکاوی و استقلال وی و امری طبیعی است.

باید مجموعۀ متوازنی از غذاهای مغذی را در اختیار کودک قرار داد تا مقدار و نوع غذایی را که می‌خواهد، خودش انتخاب کند.

به‌ یاد داشته باشید که زمان صرف غذا، فرصت خوبی برای تعامل والدین و کودک است. در نوپایان، زمان تغذیه می‌تواند قبل از غذای خانواده و برای کودکان بزرگ‌تر و پیش‌دبستانی همراه با سایر افراد خانواده باشد.

غذاهای انگشتی، توانمندی و اعتمادبه‌نفس کودک را تقویت می‌کند. حتی وقتی والدین به کودک غذا می‌دهند، بایستی یک قاشق جداگانه هم در اختیار کودک قرار دهند.

نوپایان ۱۲ تا ۱۵ ماهه را باید تشویق کرد که قاشق به دست گیرند. وقتی غذای کودک تمام شد، می‌توان به او اجازه داد تا میز را ترک کرده و در جایی باشد که والدین بتوانند بر او نظارت داشته باشند تا زمانی که غذایشان تمام شود.

والدین به این نکته توجه داشته باشند که، مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی برای کودکانی که مقادیر توصیه شده از غذاهای سالم را دریافت می‌کنند، لازم نیست. (به‌جز قطرۀ آهن و ویتامین D که مصرف آن، از ۶ ماهگی تا پایان ۲ سالگی برای همۀ شیرخواران واجب است)

ارتقا تغذیه سالم کودکان

۹ ماده غذایی ارزشمند که باید کودکان مصرف کنند

پروتئین

این ماده غذایی به ساخت سلول‌ها، تولید انرژی بیشتر و مبارزه با عفونت در بدن کمک می‌کند، همچنین حمل اکسیژن را بر عهده دارد.

  • گوشت
  • مرغ
  • ماهی
  • تخم‌مرغ
  • آجیل
  • حبوبات
  • محصولات لبنی

کربوهیدرات

منبع انرژی در بدن است و به بدن کمک می‌کند تا از چربی و پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت استفاده کند:

  • نان
  • غلات
  • برنج
  • ماکارونی
  • سیب‌زمینی

چربی

یک منبع انرژی عالی در کودکان است و به‌راحتی در بدن کودکان ذخیره می‌شود:

  • لبنیات
  • روغن‌های پخت‌وپز
  • گوشت
  • ماهی
  • آجیل
تغذیه سالم

کلسیم

جهت حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها ضروری است، همچنین در عملکرد عصب، عضله و قلب بسیار کاربرد دارد:

  • شیر
  • پنیر
  • بستنی
  • ماست
  • اسفناج
  • کلم بروکلی

آهن

جهت ساختن خون سالم در بدن و در نهایت تامین اکسیژن به سلول‌های بدن ضروری است.

  • گوشت قرمز
  • جگر
  • مرغ
  • حبوبات
  • غلات غنی شده با آهن
  • آجیل

فولات

برای رشد و تکامل سلول‌های بدن لازم و ضروری است و کمبود آن منجر به کم‌خونی می‌شود.

  • غلات سبوس‌دار
  • عدس
  • نخود
  • اسفناج

فیبر

به عملکرد صحیح روده کمک می‌کند و در کاهش بیماری‌های قلبی و سرطان نقش مهمی دارد.

  • غلات سبوس‌دار
  • عدس
  • لوبیا قرمز
  • آجیل

ویتامین A

جهت سلامت چشم، پوست و جلوگیری از ایجاد عفونت نقش مهمی دارد.

  • هویج
  • سیب زمینی
  • زردآلو
  • زرده تخم‌ مرغ
  • روغن ماهی
  • اسفناج
  • کلم

ویتامین C

جهت مبارزه با سرماخوردگی ضروری است، دیواره رگ‌های خونی را تقویت می‌کند و برای ترمیم زخم‌ها بسیار موثر است. جهت داشتن استخوان و دندان‌های سالم مصرف آن مهم است.

  • مرکبات
  • گوجه فرنگی
  • خربزه
  • گل کلم
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • انبه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *