تمرینات کگل چیست و چه کاربردی دارد

تمرینات کگل

تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن انجام می‌شود. شاید برخی از افراد ندانند این عضلات به‌طور دقیق در کدام قسمت از بدن قرار گرفته‌اند. 

عضلات کف لگن مجموعه‌ای از ماهیچه‌هاست، زمانی که قصد متوقف کردن ادرار خود را دارید، این عضلات منقبض شده و مانع از جریان ادرار می‌شود.

تقویت این عضلات به شما کمک می‌کند تا از نشت یا بی اختیاری ادرار جلوگیری شود. همچنین از عبور گاز به صورت تصادفی نیز جلوگیری خواهد شد. 

حتی این عضلات به ارگاسم بهتر می‌کنند. در ادامه در خصوص نحوه انجام تمرین کگل به شما توضیح خواهیم داد.

نحوه انجام تمرینات کگل چگونه است؟

تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن انجام می‌شود. این نوع تمرین نه تنها از نشت ادرار جلوگیری می‌کند، بلکه از خارج شدن مدفوع یا گاز شکم به صورت بی اختیار جلوگیری خواهد کرد.

تقویت این عضلات با انجام تمرین کگل کمک می‌کند تا رحم، مثانه و روده به سمت واژن کشیده نشود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به عنوان افتادگی اندام لگن شناخته می‌شود.

در صورت افتادگی لگن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در صورتی که دچار افتادگی لگن شوید، ادرار و مدفوع ممکن است به بیرون نشت پیدا کند، همچنین ممکن است احساس جنسی را در قسمت واژن از دست بدهید.

کگل
افتادگی لگن

چه عواملی منجر به افتادگی لگن می‌شود؟

هرگونه مشکلی که باعث فشار به عضلات کف لگن شود، منجر به ضعیف شدن آن می‌شود و در نهایت افتادگی لگن را به همراه دارد. این شرایط به شرح زیر است:

  • بارداری و زایمان طبیعی
  • افزایش وزن
  • جراحی در قسمت لگن مانند زایمان سزارین
  • ژنتیک
  • به‌دلیل افزایش سن و پیری (عضلات کف لگن و همچنین عضلات راست روده و مقعد با افزایش سن به‌طور طبیعی ضعیف می‌شوند)
  • عطسه و سرفه مکرر
  • تمرینات (ورزش‌های پرشی، دویدن یا وزنه برداری سنگین)

نحوه پیدا کردن عضلات کف لگن

عضلات کف لگن گروهی از ماهیچه‌هایی هستند که بین استخوان‌های جلوی بدن تا استخوان دنبالچه یا انتهای ستون فقرات در پشت قرار داد. پیدا کردن عضلات کف لگن بسیار ساده است.

«برای یافتن این قسمت از بدن خود هنگام جریان ادرار، ادرار خود را متوقف کنید.» 

این حرکت تنها برای پیدا کردن این عضلات توصیه می‌شود، در غیر این صورت انجام آن منجر به مشکلات زیادی خواهد شد. عضلاتی که جریان ادرار را متوقف می‌کند، به عنوان عضلات کف لگن شناخته می‌شود.

نحوه انجام تمرینات کگل چگونه است؟

برای انجام تمرینات کگل با بلند کردن لگن، منقبض کردن این قسمت و سپس شل کردن آن به راحتی می‌توانید این تمرین را انجام دهید. 

بهتر است ابتدا از مدت زمان کم شروع کنید و سپس زمان تمرین را افزایش دهید. از سه ثانیه انقباض و سه ثانیه شل کردن این قسمت از بدن شروع کنید. تمرین کگل را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. 

این تمرین را باید حداقل دو ست در روز انجام دهید. پس از مدتی بهتر است از دو بار در روز به سه بار افزایش دهید.

نکاتی که باید در خصوص انجام تمرینات کگل بدانید

این تمرین را می‌توانید به صورت دراز کشیده، در حالت نشسته یا حالت ایستاده انجام دهید. اگر عضلات لگن ضعیف است، بهتر است این تمرین را به صورت خوابیده انجام دهید.

ابتدا با هر تعداد دفعاتی که راحت هستید، شروع کنید. به‌طور مثال ۵ عدد تمرین با هر بار ۳ ثانیه استراحت انجام گیرد.

هنگام انجام تمرینات نباید نفس خود را نگه دارید. همچنین دقت داشته باشید که قسمت داخلی ران، باسن یا شکم خود را پایین نیاورید. 

اگر به این قسمت‌ها فشار وارد شود، به این معنی است که شما این تمرین را به درستی انجام نمی‌دهید.

تمرین کگل
عضلات لگن ضعیف

فواید انجام تمرینات کگل

همیشه باید قبل از انجام این تمرین مثانه خود را خالی کنید. با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض برخی از عوامل خطرساز ممکن است عضلات لگن ضعیف شوند. چنین شرایطی شما را در معرض خطر بسیاری از بیماری‌ها قرار می‌دهد.

در حقیقت در این مواقع اندام‌های لگن دچار افتادگی می‌شوند. این قسمت‌های داخلی از بدن می‌توانند به داخل واژن بیایند یا گاهی قسمتی از آنها از واژن خارج شود.

با انجام این تمرین می‌توانید عضلات لگن خود را تقویت کنید تا از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری شود. همچنین بر بهبود عملکرد جنسی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اگر دچار بی اختیاری ادرار یا روده هستید، تمرین کگل می‌تواند در درمان آن بسیار کمک‌کننده باشد. افرادی که دچار زودانزالی هستند با انجام و مداومت این تمرین درمان خواهند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *