۵ راهکار برای کمک به سیستم ایمنی کودکان

افزایش سیستم ایمنی کودکان

همه والدین در پی آن هستند که از کودکان خود به هر روش و راهکاری محافظت کند. حال این مراقبت می‌تواند در برابر زمین خوردن یا در برابر بیماری‌های ویروسی باشد. اگر نگران بیمار شدن کودک‌تان هستید، باید به نکات مراقبتی توجه داشته باشید و اقدامات لازم جهت تقویت سیستم ایمنی کودک را از همان سنین پایین در نظر بگیرید.

در ادامه با ما همراه باشید تا ۵ نکته مهم جهت کمک به سیستم ایمنی کودکان را ذکر کنیم.

۱. برای نوزادان شیر مادر، بهترین گزینه است

می‌دانیم برای برخی از کودکان تغذیه تنها از شیر مادر امکان‌پذیر نیست؛ اما اگر نوزاد حداقل تا ۶ ماه از شیر مادر تغذیه شود، خطر عفونت به حداقل خواهد رسید. علاوه بر این، تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است، نشان می‌دهد که شیردهی به نوزاد آلرژی را نیز کاهش می‌دهد.

۲. کودکان را برای شستن دست‌ها تشویق کنید

حدود ۸۰ درصد از عفونت‌ها از طریق لمس به بدن منتقل می‌شوند. به کودک‌تان یاد بدهید که پس از عطسه، سرفه و استفاده از سرویس بهداشتی دست‌های خود را بشویند. شستن دست‌ها با آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. همچنین احتمال ایجاد عفونت ریوی را ۴۵ درصد کاهش خواهد داد.

سیستم ایمنی کودکان
واکسیناسیون کردن را فراموش نکنید

۳. واکسیناسیون کردن را فراموش نکنید

برنامه واکسیناسیون فرزندتان را باید طبق گفته‌های پزشک فوق تخصص اطفال در بیمارستان و زایشگاه مریم، انجام دهید. ایمن‌سازی هر فردی از کودکی آغاز می‌شود و تا بزرگسالی ادامه دارد. واکسن‌هایی که طی این مدت برای افراد در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند از بیماری‌هایی نظیر سرخک، اوریون، آبله مرغان و سایر عفونت‌ها جلوگیری کند.

متخصصین توصیه می‌کنند که واکسن آنفولانزا را هر سال برای کودکان خود در نظر داشته باشید. این واکسن به ویژه برای سلامتی کودکان مبتلا به آسم و سایر بیماری‌های مزمن بسیار حائز اهمیت است.

۴. کودکان باید خواب کافی داشته باشند

برای اینکه کودکان سیستم ایمنی بالایی داشته باشند، باید به اندازه کافی بخوابند. نیاز به خواب در سنین مختلف در کودکان به شرح زیر است:

  • کودکان بین سنین ۳ تا ۵ سال باید بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت بخوابند.
  • کودکان ۶ تا ۱۳ ساله باید بین ۹ تا ۱۱ ساعت کامل بخوابند.
  • و در نهایت نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند.

کم خوابیدن در کودکان و نوجوانان منجر به محدود شدن پروتئینی به نام سیتوکین می‌شود که وظیفه مبارزه با عفونت و کاهش التهاب را در بدن دارد.

۵. رژیم غذایی سالم را برای فرزند خود در نظر داشته باشید

متخصصین بر این باورند که یک رژیم غذایی سالم برای سیستم ایمنی بدن کودکان حائز اهمیت است. فرزند خود را تشویق کنید که رنگین کمانی از سبزیجات و میوه‌ها را میل کند. می‌توانید با استفاده از سبزیجات و میوه‌ها با خلاقیت خودتان طوری تزئینات را انجام دهید که میل کودک به خوردن آنها دو چندان شود.

همچنین می‌بایست غذاهای فراوری شده را تا حد امکان محدود کنید. اگر در انتخاب مواد غذایی صحیح دقت داشته باشید، کودک شما قادر خواهد بود که ویتامین‌هایی مانند A و E را که برای سلامتی و سیستم ایمنی بدن لازم است، دریافت کند.

راهکار برای کمک به سیستم ایمنی کودکان
کودکان باید خواب کافی داشته باشند

نکات نهایی

شما قادر نیستید که از هر مشکل و بیماری احتمالی جلوگیری کنید؛ اما برخی از کودکان به مراقبت بیشتری نیاز دارند. متخصصین اظهار دارند که هر چقدر مراقبت‌های لازم را انجام دهید و به ۵ نکته‌ای که برای شما در این باره ذکر کردیم توجه داشته باشید، با این حال کودک دچار سرماخوردگی خواهد شد.

اگر کودک شما جز آن دسته از افرادی است که سیستم ایمنی بالایی در برابر بیماری‌ها ندارد، حتما می‌بایست در این باره با فوق تخصص اطفال مشورت داشته باشید تا بررسی‌های لازم را برای درمان انجام دهد.

درمان هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و لزوما درمان‌های یکسانی برای کودکان جهت افزایش سیستم ایمنی در نظر گرفته نمی‌شود. به‌طور کلی بهتر است برای مراقبت از کودکان خود به نکات ذکر شده توجه داشته باشید و در صورت نیاز با متخصصین مربوط مشورت داشته باشید.

منبع: https://health.clevelandclinic.org/want-boost-childs-immune-system-5-tips/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *