علائم نشتی معده بعد از اسلیو معده

علت نشتی بعد از اسلیو

نشتی معده بعد از اسلیو یکی از عوارض احتمالی با وجود ایمنی بالای این عمل جراحی است. با وجود اینکه این جراحی برای بسیاری از افراد بدون خطر و مشکل بوده است؛ اما با این حال احتمال اینگونه عوارض وجود دارد.

به دنبال نشتی معده بعد از اسلیو معده، احتمال ایجاد عفونت داخل شکم وجود دارد. در این مواقع باید با توجه به علائمی که در ادامه برای شما ذکر می‌کنیم، به پزشک مراجعه کرده و سریع درمان را آغاز کنید.

با وجود اینکه چنین عوارضی به دنبال جراحی لاغری نادر است؛ اما بسیار جدی است و نیاز به درمان فوری دارد. به همین دلیل هفته اول پس از جراحی نظارت بسیار اهمیت دارد تا از ایجاد هرگونه مشکل احتمالی بتوان پیشگیری کرد.

آشنایی با انواع نشت‌های گوارشی

دسته‌بندی که برای نشتی معده ناشی از اسلیو در نظر گرفته‌اند به شرح زیر است:

نشت زودرس

این نوع نشتی ممکن است بین روزهای اول تا سوم پس از جراحی رخ دهد.

نشت میان مدت

این مورد نیز پس از گذشت ۴ تا ۷ روز بعد از جراحی ایجاد می‌شود.

نشت دیرهنگام

معمولا پس از گذشت ۸ روز از جراحی چنین عارضه‌ای رخ می‌دهد.

برخی از نشت‌هایی که پس از جراحی رخ می‌دهد به دلیل مشکلاتی است که در حین جراحی ایجاد می‌شود؛ اما برخی دیگر می‌تواند دلایلی مانند تغذیه نامناسب، سابقه مصرف سیگار، نارسایی کلیوی یا سیروز کبدی باشد.

نشت معده به هر دلیلی که رخ داده باشد، بسیار مهم است و باعث می‌شود که هر مورد علائم خاص خود را نشان دهد و نیاز به انجام اقدامات خاص درمانی برای هر مورد باشد.

آیا مشکل رایجی است؟

با وجود اینکه این جراحی لاغری ایمن است؛ اما باید برای ایمنی بیشتر به دست فردی با مهارت و متخصص بسپارید تا دچار مشکل نشوید.

با وجود اینکه این عارضه شایع نیست؛ اما احتمال آن وجود دارد و باید طی هفته‌های اول پس از جراحی، پزشک به چنین مواردی توجه داشته باشد تا از ایجاد هرگونه عوارض اسلیو معده جلوگیری شود.

با توجه به هر نوعی از جراحی لاغری که انجام می‌دهید، میزان نشتی متفاوت است. طبق تحقیقات انجام شده میزان نشتی در جراحی اسلیو معده به اندازه ۱.۰۶ درصد است.

انواع نشت های گوارشی

علائم رایج نشتی معده بعد از اسلیو معده

علائم نشتی معده پس از اسلیو برای هر فردی متفاوت است و به شکل‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. از شایع‌ترین علائم می‌توان به درد مداوم شکم اشاره کرد. سایر علائم به شرح زیر است:

  • تعریق شبانه
  • سرگیجه
  • افزایش ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • تب
  • بد حالی
  • احساس درد در شانه یا سینه
  • مشکل در تنفس

علت نشت اسلیو

نشتی بعد از اسلیو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با وجود اینکه مهارت بالای پزشک در جلوگیری از اینگونه عوارض بسیار مهم است؛ اما در اغلب مواقع ایجاد اینگونه عوارض به بیمار مرتبط می‌شود.

به‌طور مثال افراد مبتلا به دیابت، مشکلات کلیوی و سیروز کبدی مستعد این عارضه بعد از جراحی هستند. تغذیه نامناسب یکی از مواردی است که می‌تواند احتمال چنین موردی را افزایش دهد.

به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود که تعداد کربوهیدرات‌های مصرفی خود طی روند بهبودی محدود کنند. علاوه بر این باید از مصرف غذاهای جامد، مصرف سیگار، الکل و مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نیز طی هفته‌های اول بهبودی خودداری شود.

مصرف این دسته از داروها منجر به زخم و پارگی معده می‌شود که می‌تواند در نهایت نشتی معده بعد از اسلیو را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ضعف بعد از اسلیو معده

چه درمانی دارد؟

در صورتی که نشتی بعد از اسلیو رخ دهد، نیاز به درمان سریع و انجام عمل جراحی برای ترمیم سریع قسمت آسیب‌دیده دارد. پزشک برای بیمار قبل و بعد از درمان آنتی بیوتیک تجویز می‌کند تا از احتمال ایجاد هر گونه عفونت جلوگیری شود.

برخی از بیماران با توجه به شرایط خود نیاز به انجام عمل جراحی فوری ندارند، در این مواقع جراح از ابزارهای پیشگیری‌کننده یا از طریق پوست برای تخلیه مایع گوارش پروسه درمانی را آغاز می‌کند.

درمان نشتی بعد از اسلیو

عوارضی ناشی از نشت معده

عدم تشخیص نشتی و عدم درمان به موقع می‌تواند باعث چنین عوارضی شود:

  • زخم معده
  • پریتونیت
  • فیستول
  • شوک سپتیک
  • نارسایی اندام سیستم‌های متعدد

اگر به موقع تشخیص دهید، چنین مواردی رخ نخواهد داد. اگر این عارضه بعد از اسلیو معده به موقع تشخیص داده نشود، احتمال بروز موارد نام برده شده وجود دارد.

اگر جراحی اسلیو انجام داده‌اید و دچار علائمی از جمله تب، دل درد، دشواری در تنفس و… شده‌اید، در اسرع وقت برای بررسی و درمان به پزشک مراجعه کنید.

چه راهکارهایی برای جلوگیری وجود دارد؟

نکاتی که به جلوگیری از نشتی معده بعد از اسلیو کمک می‌کند به شرح زیر است:

  • پس از جراحی طی چند هفته اول باید روی بهبودی خود تمرکز داشته باشید و به بدن خود استراحت دهید. از بلند کردن اجسام سنگین و همچنین بالا و پایین رفتن پله‌ها خودداری کنید.
  • باید به انجام تمام دستورالعمل‌های پس از جراحی توجه داشته باشید.
  • حتما طبق رژیمی غذایی که پزشک برای شما در نظر گرفته است، غذا میل کنید. طی مدتی تا رسیدن به بهبودی نسبی باید تنها مایعات مصرف کنید و از مصرف غذاهای جامد تا زمان مشخص شده خودداری کنید.
  • هرگونه علائم مشکوک را از جمله تب، مشکل در تنفس، اضطراب، دل درد، تهوع و استفراغ شدید را به پزشک گزارش دهید.
  • زمان ویزیت‌هایی که پزشک برای بررسی وضعیت شما مقرر کرده است را طبق زمان مشخص شده به مطب مراجعه کنید.
  • پزشکی را برای جراحی لاغری خود انتخاب کنید که تخصص، مهارت و تجربه بالایی در این زمینه داشته باشد. انتخاب جراح مناسب یکی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه است که باید در نظر داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاینتماس با بیمارستان